Ako schudnúť – Rozumné zásady pre tých, ktorí chcú zhodiť kilá

Ako schudnúť?
Ako schudnúť?

Ako schudnúť? Otázka, ktorá rezonuje spoločnosťou už nejaký ten čas a pravidelne si ju kladie mnoho ľudí. Žiaľbohu, mávnutím čarovného prútika to nejde. Je nevyhnutné isté odriekanie a predovšetkým človek musí vynaložiť patričnú snahu, ináč sa ručička na váhe nepohne žiadaným smerom.

Na internete a stránkach rôznych časopisov, v televízií a kade-tade sa povaľujú stovky zaručených a nepriestrelných postupov, dodržiavaním ktorých dosiahnete vysnívanú váhu. Niektoré sú účinnejšie, iné menej, no nedá sa nájsť jeden univerzálne platný pre všetkých.

Dve základné zásady zdravého chudnutia sú vyvážená strava a dostatok pohybu. Bez týchto dvoch faktorov to veru nepôjde. My vám dnes o týchto (ale aj ďalších) zásadách povieme niečo viac.

7 zásad ako schudnúť

Avokádo, rôzne druhy ovocia, vločky a jogurt
Avokádo, rôzne druhy ovocia, vločky a jogurt

Jedzte čo najpestrejšie

Mnoho ľudí dopláca na stereotypný jedálniček. Raňajkujú, obedujú a večerajú to isté, bez štipky kreativity. Váš žalúdok pri takomto stravovaní zlenivie a spomaliť sa zvykne aj metabolizmus. Osviežte trochu svoj tanier a doprajte si čerstvú zeleninu a ovocie, mäso, vajcia, sójové výrobky, strukoviny a podobne. Ponuka je naozaj široká, takže vybrať si z čoho máte.

Cukor
Cukor

Obmedzte cukry

Nie nadarmo sa zvykne cukru hovoriť aj biely postrach. Dnes je totiž pridávaný takmer do každej potraviny a človek si ani neuvedomuje, koľko ho konzumuje. Jeho obmedzenie zníži produkciu inzulínu, potlačí chuť na jedlo a, samozrejme, pomáha zhadzovať kilá.

Úplne vylúčte sladené nápoje a cukrovinky (ak už musíte, doprajte si ich iba veľmi výnimočne) a kontrolujte obsah cukru aj v iných bežne konzumovaných potravinách. Boli by ste prekvapení, koľko ho obsahuje taký ochutený jogurt, prípadne vaša obľúbená nátierka.

Paradajka, paprika, cesnak, cibula a koreniny
Paradajka, paprika, cesnak, cibula a koreniny

Konzumujte čo najviac zeleniny

Ideálne by ste mali ku každému jedlu zjesť výdatnú porciu čerstvej zeleniny. K dispozícií máte veľké množstvo druhov, neplatia teda výhovorku typu: „Ja paradajku/mrkvu/karfiol nezjem!“. Okrem toho, že väčšina zeleniny obsahuje málo/minimum sacharidov (ďalší prvok podieľajúci sa na priberaní), ich konzumáciou si utužujete zdravie vysokým príjmom vitamínov a minerálov.

Voda a jablko a kilá sú späť
Voda a jablko a kilá sú späť

Zabudnite na diéty

Zaručená, 100% účinná diéta! Bombastické nadpisy v časopisoch a na internete prilákajú mnohých, no bývajú veľmi vzdialené realite. Dodržiavaním niektorých diét možno naozaj schudnete, stratené kilá sa však zvyknú vrátiť prostredníctvom tzv. jojo efektu.

Nemučte sa teda podstupovaním takýchto nezmyselných údelov. Zostavte si radšej rozumný jedálniček, doprajte si dostatok pohybu a kilá pôjdu ďalej aj bez trápenia.

Jedzte pomaly a čo najčastejšie doma

Prežúvajte pomalšie a celkovo si vyhraďte na jedlo dostatok času. Dajte mozgu šancu spracovať signál o plnosti žalúdka. Ponáhľať sa pri jedle vás, práve naopak, spomalí v chudnutí.

Pri doma pripravenej strave máte istotu, čo konzumujete. Ktovie z akých surovín je pripravené jedlo vo vašej obľúbenej reštaurácií? Nemusí ísť nevyhnutne o škodliviny, avšak príjem kalórií si najlepšie ustrážite vo vlastnej kuchyni. A okrem iného aj ušetrite.

Spiaca koala
Spiaca koala

Spite dostatočne dlho

Ľudia, ktorí zvyknú spávať 6 a menej hodín denne, majú väčšiu tendenciu prejedať sa počas dňa, resp. sem-tam si zahryznúť niečo nezdravé. Doprajte si aspoň 7-8 hodín spánku, podľa možnosti v noci.

Pomôcky na cvičenie
Pomôcky na cvičenie

Bez pohybu sa zázraky nedejú

Iba upravením stravy to však nepôjde. Dôležitý je aktívny a predovšetkým pravidelný pohyb. Ak nemáte čas zaradiť do denného harmonogramu posilňovňu či fitko, doprajte si aspoň svižnú prechádzku, krátko si zacvičte doma, zbehnite si zaplávať (plávanie ja naozaj super) alebo vysadnite na bicykel.

Ak upravíte svoje stravovacie návyky no naďalej budete viesť sedavý spôsob života hrozí vám, že namiesto tukov sa zbavíte svalovej hmoty. Z rovnakého dôvodu je tiež vhodné aspoň raz za čas podstúpiť silový tréning, napríklad so závažiami.

Najcennejšia rada…

… na záver. Buďte trpezliví! Zo dňa na deň postavu ako z katalógu nedosiahnete. Nevzdávajte sa, ak to pôjde pomaly, prípadne narazíte na nejaký zádrheľ. Iba s dostatočným odhodlaním a pozitívnou sebamotiváciou dosiahnete zmenu k lepšiemu. Držte sa!

SHARE