Nike – zaujímavé fakty z histórie značky

Nike je jednou zo značiek, ktorá definuje moderný šport ako taký. Vznikla pritom na univerzite a jedna z prvých vzoriek podošvy dokonca vo vaflovači.

  • Jeden zo zakladateľov značky Nike, Bill Bowerman, pracoval v 50-tych rokoch ako tréner na univerzite v Oregone. A priam neznášal dizajn tretier, ktoré boli vtedy dostupné pre jeho zverencov. Experimentoval preto s vlastným dizajnom topánok, dokonca si chodil po rady k miestnemu obuvníkovi. Na výrobu svojich prototypov používal kožu z klokana, srnca či rýb a topánky skúšal jeho zverenec, mladý bežec Phil Knight.
  • Keď Knight v rámci štúdia riešil návrh podnikateľského plánu, prišiel na zaujímavé riešenie. Svoje podnikanie postavil na predpoklade efektívnejšej výroby topánok v Japonsku. Tie by si nechal dovážať a predával ich na stredných a vysokých školách. Z myšlienky sa stala realita v roku 1964, keď Knight spolu s Bowermanom predstavili Blue Ribbon Sports, distribučnú firmu japonskej bežeckej obuvi Onitsu Tiger. Bowerman topánky ešte mierne vylepšil a Knight ich následne predával z kufra svojho auta.
  • Keď Knight cítil, že Blue Ribbon potrebuje silnejšiu identitu, rozhodol sa osloviť študentov z univerzity v Portlande, na ktorej vyučoval účtovníctvo. Myšlienku rozvinula Carolyn Davidson a vypracovala niekoľko návrhov vrátane dnes známeho loga „fajky“. Napriek tomu, že Knightovi sa toto logo príliš nepozdávalo, nakoniec predsa len padlo kladné rozhodnutie a Blue Ribbon s ním získal potrebnú identitu. Odmenu získala aj Carolyn – celých 35 dolárov.
  • Po zmene loga čoskoro nasledovala aj zmena názvu firmy. Knight loboval za názov Dimension 6, zatiaľ čo v hre bol aj názov Bengal. Zamestnanec J. Johnson ale preferoval Nike, podľa gréckej bohyne víťazstva. Toto meno sa mu prisnilo po tom, čo čítal článok o provokatívnu účinku písmen Z a K v názvoch obchodných značiek.
  • Prvými topánkami s logom aj názvom Nike boli futbalové kopačky. Vyrábali sa v teplom podnebí Nového Mexika a firma ich neotestovala v chladnejších podmienkach. Preto keď športovci začali obuv používať v zimných podmienkach, tá veľmi rýchlo začala praskať. Väčšinu z 10 000 vyrobených párov preto Nike predal s výraznou zľavou.
  • Bowerman stále vymýšľal tenisky s dizajnom, ktoré by pri behu zlepšili záber a lepšie absorbovali energiu. Keď jedol vafle, napadlo mu, že ten istý mriežkový vzor (len inak otočený) by mohol byť užitočný aj na bežeckých topánkach. Rýchlo preto do vaflovača nalial hmotu na výrobu podrážok, no zabudol na nelepivý sprej a všetko zničil. Napriek tomuto drobnému incidentu sa Nike Waffle Trainer stali v roku 1974 hitom.
SHARE